Únor 2012

Kytara pro vedení chval

29. února 2012 v 17:30 | Petr Zika
KYTARA PRO VEDENÍ CHVAL

-transponování tónin
-zjednodušené barré
-práce s kapodastrem
-akord 3x jinak
-píseň 3x jinak


Dnes bych se chtěl sdílet s nějakými praktickými radami a připomínkami pro ty z vás,kteří vedete chvály na kytaru.
Ukážu vám pár věcí,které mi pomohli hrát chvály na kytaru.
Je perfektní,když si dokážete sami zahrát nějakou píseň a můžete u toho dokonce chválit Boha.Mě osobně to hodně pomáhá udržovat můj vztah s Bohem živý,když si mohu sám chválit a vylévat u toho své srdce.
Super je když už můžeš i někoho vést,ať už příležitostně,či na nějaké skupince,nebo ve sboru.Důležité je zahrát ty písně dobře,ale přitom tak,aby nás ta hra moc nesvazovala,protože potřebujeme svou pozornost upnout na Ježíše.

Důležitá věc je:

Transponování tónin

Proč transponujeme?
-Aby to šlo vyzpívat
-Aby to šlo zahrát na omezenější nástroje (flétna atd.)
-Aby se to hrálo pohodlněji
Učíme se nějaké písně v nějaké tónině a zjistíme,že ji nezazpíváme,nebo,že ji nezazpívají lidé co s námi chválí,proto potřebujeme umět transponovat písně buďto níž,nebo výš,podle potřeby.
Já někdy hraji jiné tóniny na skupce a jinačí zase na shromku,kde je víc zpěváků a někteří broukalové se v davu ztratí…

Takže jak na to???

C-D-E-F-G-A-H-C
Tohle je základní stupnice,od které se všechno naše transponování odvádí,jistě to všichni znáte z hudební výchovy,pokud ne je spoustu literatury,nebo se můžete zeptat někoho v okolí kdo tomu rozumí a on vám pomůže.
Příklad:
Ukážeme si to např:na písni od Otika Pinknera - "Vyvyšuju tebe Pane"
C-G-F = 1-5-4 tónina subdominanta a dominanta
D-A-G to je výš
a níž je A-E-D



Práce s kapodastrem (dále jen Capo)

Kapodastr je taková podivná věc, co se nasazuje na krk kytary. Představuje nejsnazší způsob, jak něco transponovat. Pak lze totiž hrát pomyslně stejné akordy v jiné tónině, aniž by se na to muselo myslet.Toto bývá jeho nejčastější použití. Pokud je některá píseň pro vás nízko na zpěv,přiložíte kapodastr na krk kytary, tím posunute tóninu až několik tónů výš a akordy hrajete stejně tak, jak je máte naučené v základní poloze.
Podle toho, na jakém je kapodastr pražci, se mění tónina. Je to dost jednoduché, protože kapodastr vyvolává chromatický posun. Když je třeba na třetím pražci a hraju jakoby v A duru, tak ve skutečnosti hraju v C duru, protože C je o tři půltóny nad A.

Kapodastrem vlastně posouváme tóninu výš,nebo níž,podle toho do jaké polohy ho umístníme,to nám umožní znát jen pár akordů,nemusíme umět vlastně ani barré akordy,také nám to pomůže zjednodušit některé "těžší" akordy,které nezvládáme.
Tak např: typ akordu Edur,když dáme capo do 2 polohy,tak nám zní Fisdur,které je jinak obtížnější atd.
Písně,které budeme hrát s capo budou znít úplně jinak jako bez něj.
Capo zní velmi zajímavě,píseň dostane jiný sound či feeling.
Pokud hraje víc kytaristů,je dobré,když se oddělí aranží a druhá kytara zní trochu jinak,aby se nepohlcovali a v tom nám taky poslouží capo.
Já capo velmi používám,dá se s tím udělat velmi hodně parády a přitom to je jednoduché.Je to pro nás dobrá pomůcka.
Příklad:
zůstanu u píně Vyvyšuju tebe Pane:
capo dáme na 5 polohu a hrajeme Gdur (které je vlastně Cdur),dále Ddur (které je vlastně Gdur) a Cdur (které je vlastně Fdur).



Zjednodušené barré/otevřené akordy+capo

Hrát barré akordy je docela náročné,chvíli to trvá než se je naučíme tak,aby nám zněli.Navíc když budete hrát celou píseň v baréčkách bude vás pěkně bolet ruka.
Pravdou je,že některé písně znějí v barré perfektně,je dobré se je naučit,ale dají se zahrát i jednodušeji.
Jak na to?
1.-Capo
2.-Otevřené akordy (tzv..Anglické akordy-používají je hodně anglické kytarové kapely.)
Otevřené akordy mají svůj specifický zvuk,spolu s přeznívajícími strunami "zaplňují" a zahušťují a přitom můžou být jemné,pevné a drsné zároveň.
Otevřené akordy můžete hrát pouze v některých polohách,nebudou znít ve všech.Sami si můžete odskoušet kde bude znít akord Edur,když ho budete posouvat po půtónu,či tónu,nebo akord Cdur,Adur atd.
Příklad:
akord Edur posuneme do 6 polohy,kde nám budou přeznívat sice nějaké struny,ale bude to "otevřené" Adur,
další příklad:akord A2 posuneme do 9 polohy a přidáme bas E v 7 poloze na A struně a zní nám otevřené E2,které zní nádherně,atd.



Jak hrát jeden akord 3x jinak ?

Některé písně nám prostě nezní tak jak bychom chtěli,když hrajeme to naše klasické Ddur.Když budeme vše hrát jen v jednom akordu,zachvíli to bude nudit i nás,a nebude to ono.
Už jsem předeslal,že můžem k tomuto účelu použít capo a taky otevřené akordy.
Nemůžu tady přispět vyčerpávajícím způsobem,ale je dobré do toho investovat čas a spojit se s někým,kdo by vám s tím pomohl,nebo mrknout na web.
Příklad:
Ddur můžeme hrát jako Cdur v 3 poloze (3 políčko od nultého pražce).
Můžete zkusit posunout třeba akord Fmaj do 5 polohy a máte akord A,
s capo v 2 poloze můžeme hrát zase akord Adur a přitom budeme držet Gdur,takže nemusíme hrát barré v 5 poloze, atd.



Jak hrát jednu píseň 3x jinak ?

Stereotyp je někdy ubíjející i ve chvále.Musíme být tvůrčí a prostě cool.
Tvořivost a fantazije je jedna z vlastností,kterou nám Bůh dal.
Tvořivost použil i Bůh,když tvořil zemi a vesmír:"Duch byl nad vodami" (Gen 1) a Bůh začal tvořit,musel mít představu,on řekl a stalo se,ale měl zhruba představu.
Učme se od jiných.Dnes máme spoustu cd s chvalama,web atd,kde najdeme inspiraci a můžeme se to učit.
Slyšel jsem cd,kde byli písně zahrané jinak a čerstvě,někteří dokážou ty písně udělat nově a zaujmout.
Sám se snažím když vedu chvály u nás o změnu.
Mělo by to být ale "nenásilné" a citlivé,pak je to k prospěchu.
Příklad:
píseň "Tvoje jméno vyznávám" hraju rychle,ale taky mám verzi s capo,kterou hraji pomaleji a tu používám v určité příležitosti...
Takže jak můžeme udělat ty změny?
-jiné rytmy,tempa,tóniny,akordy,aranže
-pomalejší,nebo naopak rychlejší,vybrnkávání,drhnutí atd.
Rytmus v písni určuje pocit,např:schuffle rytmus,tóninou můžeme posunout píseň do "naléhavější" polohy,rychlost určuje určitou náladu písně atd.
Doporučuji poslechnout některé zahraniční kapely,jako třeba "Sonicflood",kteří hrají třeba song "Otevři oči mého srdce" a jiné,ve svých úpravách,které zní zase trochu jinak.
I to může být obohacením našich chval.
Samozřejmě tím nejdůležitějším bude a zůstane náš vztah s Bohem...

Ať se Vám daří udržet se Jemu blízko

Petr